Kot samozaposlena podjetnica pri E-CREATE, vizualne komunikacije, dneve
pretežno preživljam kot grafična in spletna oblikovalka. Ime mi je Erna Krošelj, sem vizualka, ki oblikovanje dojemam kot način sporočanja, s komuniciranjem pa se ukvarjam že od najstniških let.
Kaj te je motiviralo in navdušilo za štart lastnega podjetja?
Zanimanje za komunikacijo sem prenesla še v vizualni svet. Sprva sem se posvečala mimiki in nevrolingvističnemu programiranju (NLP) in prvih deset let poklicne kariere delovala kot svetovalka na IT področjih. Leta 2010 me je življenje odpeljalo v Avstrijo, kjer se je potencial za vizualno komuniciranje poglobil. Glavni razlog za to je bilo osvajanje novega jezika, a tudi delovno mesto fotografinje in kmalu zatem grafične oblikovalke.
Leta 2013 so mi postavili diagnozo rak. Sledilo je leto hospitalizacije in agresivnega zdravljenja. Zaradi kritične izgube teže in oslabljenega imunskega sistema smo morali prenehati s kemoterapijo. “Ali bom preživela?”, je bilo vsakodnevno vprašanje, s katerim sem se kot iz nočne more zbujala vsak dan še leta. Razšla sem se partnerjem in z otrokom sva ostala sama, v drugi državi, preseljena v najemniško stanovanje, jaz z začasno službo grafične oblikovalke.
Bilo je obdobje, ko sem se resno spraševala, kako spremeniti svoje življenje. Poklic me je držal pokonci in mi vlival upanja za prihodnost. Poleg mojega sina, je bilo to edino, česar sem se v danih momentih veselila. Odločila sem se za resnejše korake.
Ko sem se dokončno poklicno preusmerila in zaključila 2016 šolanje IT šolanje Grafik und Webdesign, sem iskala trajnejšo zaposlitev. Te v tujini ni in ni bilo, sem pa začela prejemati projekte. Mislila sem si, da je škoda storjena le tistemu, ki me ne zaposli, saj bi mu z zalogo izkušenj iz komuniciranja nosila projekte. Tako bodo ti ostali meni. Odločila sem se, da grem na svoje. Potrebno je bilo nekaj organizacije in seveda veliko poguma.
Že Leta 2008 sem ustanovila podjetje E-KREATIVA, predhodnico E-CREATE. Slednjo sem registrirala januarja 2017 v Avstriji. Od takrat štejem na stotine projektov in več desetin poslovnih partnerjev, med drugim ARSO – Agencija RS za okolje, Ministrstvo za okolje in prostor, Johann Joseph Fux Konservatorium Graz, Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana – KGBL in drugi, za katere oblikuje celostne podobe in spletna mesta.
Povejte par besed o svoji dejavnosti in kaj vas razlikuje od ostalih?
Ob odprtju podjetja se ponavadi pojavi vprašanje, kdo smo, kaj ponujamo in kako se razlikujemo od drugih. Kot začetnica sem se se odločila svoje storitve najprej zelo jasno predstaviti, voditi naročnika skozi postopek celotnega projekta, podajati informacije transparentno in postavljati poslovni zgled, tako v komunikaciji kot tudi pri predaji profesionalnih grafičnih elementov. Strukturiran pristop me je privedel do resnih naročnikov in velikih projektov.
Kako bi opisala korake do uspešnega biznisa?
Poleg zgoraj omenjenega bi kot korake do uspešnega vodenja podjetja izpostavila
naslednje:
Definiraj sam-a pri sebi v pisni obliki:
• kdo si (z največ dvema besedama) in se temu primerno obnašaj, oblači, komuniciraj, …
• kaj delaš, kaj ponujaš in na kak način,
• zakaj bi naročnik uporabil ravno tebe, kaj so tvoje vrline, vrednote,
• katere tvoje osebne vrednote lahko preneseš v podjetje,
• katere so tvoje šibkosti,
• kdo je tvoja ciljna publika,
• kakšna bo tvoja vizualna podoba,
• kak način komunikacije boš uporabljal-a,
• kako in kdaj boš dosegal-a svojo ciljno publiko,
• kdo je tvoja konkurenca (vsaj opisno, če ne konkretno),
• ali lahko konkurenca postane tvoj partner,
• 2 letni poslovni načrt, cilje in mejnike,
• zakaj sploh počneš, kar počneš, napiši svojo dolgoročno, 5-10 letno vizijo.
Na kakšen način pridobivaš prepoznavnost in nove stranke?
Večino strank najpogosteje pridobivam preko osebnih priporočil. Zato predlagam, da ustvarite odnos s svojimi naročniki in ga vzdržujete. Seveda pri tem pomaga aktivna uporaba družbenih omrežij in drugih spletnih platform, med drugim tudi spletno mesto, ki naj bo pregledno, intuitivno in lično.
Kateri so bili tvoji največji izzivi v podjetništvu in kako si jih prebrodila?
V podjetništvu se srečamo z nemalo preprekami. Največji izzivi v podjetništvu zame so bili postavitev cene in meja ter korupcija. Cene svojim storitvam sem postavljala postopoma in se učila na primerih. Večje težave sem imela s postavitvijo meja pri obsegu dela. Prihajalo je namreč do sprememb, ko je bil dogovor že sklenjen. Sem neskončen People-pleaser, vendar vsem ni mogoče ugoditi. Naučiti sem se morala reči ne in izkoristiti priložnost za predstavitev nove ponudbe. Še posebej paziti sem morala, kako se odzvati, kadar me je stranka želela speljati v korupcijo. Najpogostejši primeri so bili: “Ali lahko brez računa?” Velikokrat sem namesto stranke našla legalni način poslovanja za dosego istega cilja in tako sta bila volk sit in koza cela. Seveda to ni del mojega poslovnega opisa, a takšna rešitev je vodila v zadovoljstvo in medsebojno spoštovanje.
Si kot podjetnica prejemnica kakšnih nagrad ali drugih dosežkov?
Leta 2016 sem kot ena redkih pridobila naziv Adobe® Certified Expert (CC). Ko je Adobe še vodil javno evidenco v letu 2020, nas je bilo v Avstriji samo 21 in na svetovni ravni le nekaj tisoč. Vsaka izbira na natečaju je priznanje, zato bi kot večje dosežke navedla mednarodna projekta VISFRIM (poplavna varnost) in Mednarodno klavirsko tekmovanje Janez Matičič, ki je privedlo do sodelovanja z Gustavom Alink prestižne fundacije AAF (Alink-Argerich Foundation).
Kako si prišla na idejo za svoj biznis?
Do ideje za svoj posel sem prišla na enostaven način. Štiri ure na dan sem se aktivno učila nemškega jezika. Razmišljala sem, da mi ostanejo še štiri, ki jih lahko usmerim v iskanje, in nato ustvarjanje, lastne poti. Moje glavno vodilo so bila vprašanja, kaj si želim početi, kaj sem rada počela kot otrok in v čem sem že uspešna (komunikacija, fotografija). Med poglabljanjem znanja programa Adobe® Photoshop, sem prišla do spoznanja, da me zanimata oblikovanje in oblika na splošno, ne le post-procesiranje fotografije. Odločila sem se za šolanje in ko je bilo to zaključeno in sem med iskanjem službe začela prejemati še projekte, je bila rešitev praktično že tu. Mnenja sem, da je miselna energija prav tako potrebna, kot tudi delovanje. In ko je oboje v ravnovesju, se stvari kar zgodijo.
Kakšne so tvoje dnevne navade, ki te motivirajo in delajo uspešno?
Dnevne navade za uspešen posel so zelo pomembne. Opažam, da se sčasoma spreminjajo in so odvisne od zahtevnosti projekta. Kot najpombnejše bi omenila:
• Določi urnik od kdaj do kdaj boš delal-a in se tega drži.
• Lahko delaš kadarkoli, le bodi konsistenten-na pri tem.
• Tvoji naročniki ali stranke morajo vedeti, da se lahko zanesejo nate.
• Naspi se in jej dovolj in predvsem, zdravo.
• Gibaj se.
• Predno začneš z delom, preglej seznam opravil.
• Seznam opravil delaj na dnevni in tedenski ravni.
• Zadaj si tudi letne cilje. Te preglej konec leta ob ustvarjanju novih.
• Enake naloge strni skupaj. Delaj čim manj preskokov od enega projekta k drugemu.
• Strni sestanke na en dan v tednu.
• Strni oglaševanje na en dan v mesecu.
• Enaka sporočila kopiraj na eno mesto in si pripravi osnutke.
• Ko nehaš delati, se pohvali.
• Konec tedna si napiši, kak teden si imel-a …
• Prilagodi urnik glede na projekte. Tudi fleksibilnost je pomembna. Cilji so vezani na trajanje projekta in ne nujno na koledarsko leto.
Vse to pomaga pri vsakodnevnih opravilih, predvsem tistih, ki jih delamo manj radi. To nas lahko žene naprej. Pomembno pa si je vzeti tudi prosti čas, poskrbeti zase in za svoje bližnje.
Bi kaj spremenila na svoji podjetniški poti, če bi lahko zavrtela čas nazaj?
Če bi lahko zavrtela čas nazaj, težko rečem, da bi kaj spremenila. Poslovno pot vidim kot proces nenehnega izboljševanja vodenja projektov, pristopov za delo z ljudmi in artističnega udejstvovanja.
Kakšni so tvoji cilji za prihodnost?
V prihodnosti je moj glavni cilj ustvarjanje pasivnega prihodka. To mi bo omogočilo, da se bom lahko posvetila večjim projektom, ki so vezani na oblikovanje, slikanje, ustvarjanje in povezovanje (Atelje Dungeon, Anicona, HangIt, KUD13).
Kakšen nasvet bi dala drugim podjetnikom?
Podjetnikom bi svetovala, da so do strank in drug do drugega strpni, spoštljivi in da si med seboj pomagajo. Priporočam poslovno transparentnost, jasnost pri ponudbi, zanesljivost in strokovnost.
Tvoja najljubša knjiga/vir informacij/podcast/app…?
Moja najljubša knjiga je Transurfing realnosti, avtorja Vadima Zelanda, ki predstavi idejo o prestopanju lastnih okvirov doživljanja realnosti in sestopanja na novo, za nas primernejšo, življensko pot. Knjiga, ki je name pustila še poseben vtis, je Sapiens, avtorja Yuvala Noaha Hararija, ki ponudi uvid v naš izvor in način povezovanja med ljudmi. Priporočam jo predvsem vsem tistim, ki se ukvarjate z družbenimi omrežji.
Tvoj najljubši citat?
Spremembe doživljam pozitivno, saj prinašajo izboljšave in osebno rast. Kadar v
življenju začutim nezadovoljstvo, je zame čas za spremembo. Zato je moj najljubši
citat “Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different
results.” (Albert Einstein).
Linki do socialnih omrežij, spletne strani.